onsdag den 24. marts 2010

Eksamen for morgensiderne

Så er jeg tilbage til virkelighedens verden efter 6 dage i sommerhus i Thorupstrand. De 6 dage blev brugt på eksamensskrivning, men der blev også tid til vikingespil, brætspil, gåture, årets første badetur i Vesterhavet, film, pilates og genbrugsshopping. Det var også i disse dage, at virkningen af morgensiderne skulle prøves af. Morgensiderne er endelig blevet en integreret del af mit morgenritual. Jeg nyder at give mig tid til at vende opture og nedture, gåture, litteratur, og bare det at turde. Men om morgensiderne reelt ville hjælpe mig i min skriveproces, var jeg ikke overbevist om. Jeg fandt dog hurtigt ud af, at jeg har fået en hel andet tilgang til skrivningen. Ordene løb om kap i stedet for at stå løbe væk, ordene løb ud igennem mine fingre, så mit 4-finger-system ikke var tilstrækkeligt hurtig til overføre tankerne til sætninger. Jeg ved sådan set ikke om det er morgensiderne der har hjulpet, men jeg ved at det var dejlig at skrive. Min kritiske sans blev sat i karantæne og tanker og vildtflyvende ideer fik plads på papiret. Da alle ideer, tossede som geniale, var ført ind på computeren, begyndte den kritiske udvælgelse. Dette var den stik modsatte arbejdsproces end jeg plejer at arbejde ud fra. Jeg tillod mig selv at skrive halvfærdige ideer og ufærdige sætninger ned på papiret. Den positive oplevelse med opgaveskrivning, er helt sikkert en blanding af et spændende emne, et godt arbejdsmiljø, men helt sikkert også et andet forhold til skrivning. I opgaven havde jeg ansvaret for tre sider, hvilket jo bare er det jeg skriver hver morgen. Skrivningen var blevet en integreret del af min hverdag og sproget og ideerne flød lettere. Jeg fortsætter med at skrive morgensider hver morgen, i hvert fald så længe det giver mening for mig.

På kurset skal vi desuden på en etnografisk happening, hvor vi skal ud i den virkelige verden og sætte fokus på etnografisk tænkning. Et eksempel på en etnografisk happening kan være, at tilbyde forbipasserende i gågaden at modtage bistand fra en opdigtet I-landsorganisation i fx Ghana, der vil hjælpe stressede danskere til at sætte tempoet ned. Dette var et eksempel der blev snakket om på kurset i dag, som jeg desværre ikke kom til, da jeg stadig opholdt mig i Thorupstrand.

Det er nu også ved at være tid til endnu en etnografisk oplevelse. På fredag skal jeg på værtshus her i Højbjerg. Jeg glæder mig, men er også lidt spændt på hvordan jeg vil blive modtaget en fredag eftermiddag alene på et halv-skummelt værtshus.
Nu vil jeg gå i seng, opløftet over en veloverstået opgave og fantastisk selskab i 6 dage. Men også lidt fordi jeg fandt et Zeiss Ikon Contessa LKE-kamera fra 1962 i genbrug i dag. Nu skal jeg bare have købt en film og så skal der tages billeder. Det er desuden for alvor ved at blive forår og årets første badetur vaskede alt vintertræthed væk. Det kan klart anbefales!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar