tirsdag den 23. februar 2010

Fake it until you make it

Jahh jeg gjorde det!!

Det har en rigtig god psykologisk effekt, at skrive herinde, hvad jeg skal, for så bliver jeg jo nødt til at gøre det:)

Hvor skal jeg starte? Jeg har haft en fantastisk aften, kan ikke huske hvornår jeg sidst har nydt en aften så meget. Allerede da jeg kommer ind af døren, snakker den første til mig. Flere kommer til, unge som gamle, mænd som kvinder. Lidt nervøst stiller jeg mig i rundkredsen og smiler til de andre. Nogle griner allerede. Det er tydeligt, at høre og se, at de andre kender hinanden. Snakken går rigtig godt. Èn foreslår at vi præsenterer os selv, og jeg havde allerede forberedt mig på at sige mit navn og hvad jeg studerer. Men nej, vi skulle præsentere vores grin. Skiftevis rundt i rundkredsen, grinede vi, og hilste dermed på hinanden. Der var dybe grin, høje grin, øffende grin, monotone grin, rigtige grin og falske grin.

Fake it until you make it
Hurtigt blev vi præsenteret for klubbens slogan "Fake it until you make it". Dette slogan tog vi udgangspunkt i. I første halvdel af undervisningen, lavede vi en masse latterøvelser. Der var julemandslatteren, pingvinlatteren, Vinter OL-latteren, plæneklipper-latteren, baby-latteren og dirigent-latteren. Latteren kulminerede da én i rundkredsen peger på gulvet og højt råber "Se Jesper Langballe er faldet i en burka", og snart stod alle i rundkredsen og pegede på den fiktive Langballe og grinede højlydt. Der var øvelser hvor vi var tæt sammen, øvelser hvor vi kravlede, øvelser på hovedet og øvelser med øjenkontakt. Fælles for de forskellige øvelser, var at øvelserne startede ud med en kunstig latter, som dog hurtigt blev ægte. Der var også en øvelse, hvor vi på skift skulle sende en latter-stafet videre og skiftes til at le. Hvor findes der mange fantastiske, forskellige og forunderlige former for latter!

Pause fra fjollerierne
Så blev det pause! Tiden blev brugt på at få lidt vand, hvilet kinderne og snakket med hinanden. Mange spurgte til, hvorfor jeg kom alene. Jeg fortalte, at jeg hver uge, er ude og prøve noget nyt, og at denne uge blev det latterklubben. Jeg blev mødt med smil og beundring for mit mod. Det hele var enormt livsbekræftende. Mænd med smilerynker og kvinder med mascara-render under øjnene af lattertårer. Jeg snakkede med en mand på en 50-55 år og hvad der slog mig var, at glæden i ham kom ud igennem hans ord. Han sprudlede af energi og glæde, selv i denne almindelige samtale.

Anden halvleg
Sidste del af undervisningen, var fri latter. Her sad vi i rundkreds og grinede til hinanden. Så hinanden i øjnene og fik hinanden til at grine. Det var forbudt at tale og i ca. 30 min. lavede vi ikke andet end at grine til hinanden. Nogle gange højt og skingert, andre gange tog grinene form af hulkende lyde. Det var fantastisk og der herskede en hel utrolig stemning i lokalet. Hele verden omkring os blev væk, der var kun os der grinede. Efter en halv times tid, begyndte folk langsomt at vende tilbage til verden. Snakken begyndte langsomt, men grinene fortsatte. Undervisningen var slut og snakken gik.

Hvorfor grine?
Latter er godt for mange ting, velværet forøges, stress opløses og immunforsvaret styrkes. Dette er blot nogle af de mange gode ting, latter gør ved kroppen og sindet. Effekten mærkes hurtigt, men jeg er overbevist om at det kun bliver bedre og bedre. Jeg har en fantastisk fornemmelse i kroppen nu. Jeg er afslappet, glad og tilfreds. Jeg kan KUN anbefale jer at tage hen i latterklubben og gør det gerne alene. Det er de rareste, imødekommende, livsbekræftende og gladeste mennesker du møder. Jeg følte mig enormt hurtigt godt tilpas og glemte alt om min generthed. Da jeg havde sagt "tak for i aften" og var på vej hjem, råber en lille gruppe til mig "Vi håber at se dig igen, det har været dejligt at møde dig". Dette opsummerer meget godt, den imødekommenhed og venlighed jeg blev mødt med. Jeg er overbevist om, at jeg kommer der igen.

Tag i latterklubben!! Kan ikke anbefale det nok. På deres hjemmeside, kan man se aktivitetskalenderen og læse mere om latterens gode egenskaber.

Link: http://www.aarhuslatterklub.dk/

Jeg vil nu skrive mine aftensider og gå i seng med et smil på læben!

/Trine

Ingen kommentarer:

Send en kommentar