onsdag den 17. februar 2010

Intuitiv studieteknik

I dag har jeg haft 1. dag på et kursus over 12 uger. Kurset hedder Intuitiv Studieteknik, og går ud på at man ikke kun skal studere med intellektet, men også intuitionen og kreativiteten. I bund og grund handler det om at kombinere både venstre og højre hjernehalvdel i sit arbejde med studiet, men også i de udfordringer man møder i hverdagen.

Kurset arbejder med to basisredskaber: morgensider og Ugens Etnografiske Oplevelse.

Morgensider, er 3 håndskrevne sider, der skal skrives HVER morgen. Ideen er, at man hver morgen sætter sig ned i 20 min. og skriver lige hvad der falder en ind. Det kan være drømme, brok, sludder, sladder, tanker, ros og reflektioner. Det er vigtigt at lægge sin intellekt til side og skrive med intuitionen. Det skal ikke være grammatisk korrekt, der er ikke regler for sætningsopbyggelse, man kan selv opfinde ord osv. Det skal være et frirum, hvor alle tanker kan komme ud. Det er ikke meningen, at man skal læse siderne igennem, det er processen der er det vigtige.

Ugens Etnografiske Oplevelse er en lille tur man skal tage på alene, hver uge. Man skal opsøge en situation man ellers ikke vil komme i, en situation der måske gør en lidt utryg. Det handler om at udfordre sig selv, og uanset hvad der sker, skal man gribe situationen an som en etnograf. Man skal lægge mærke til hvad der sker omkring en, bruge alle sanser og indgå i et nyt fællesskab. Dette er chancen for at have en undskyldning for at prøve ting, man altid gerne har ville. Det er vigtigt både at deltage og reflektere over situationen.

Jeg har store forventninger til kurset, men endnu større forventninger til mig selv om at deltage aktivt i processen. Jeg håber at kurset kan give med en større balance i mit (studie-)liv og hjælpe mig til at se ting uden nødvendigvis at analysere.

Min første udfordring har jeg givet mig selv i weekenden. Siden jeg flyttede her til Højbjerg, har "Antroposofisk Selskab" længere nede ad gaden, vagt min interesse. Jeg ved ikke så meget om stedet, andet end at det er inspireret af Rudolf Steiner. Der skal eftersigende være både dansetimer og koraftener. På lørdag vil jeg gå hen og sige hej, og se om der er noget jeg kan deltage i. Forhåbentlig kan jeg få nogle sjove timer. Jeg tror det er rigtig sundt, at opsøge uvante situationer alene. De fleste situationer jeg kommer ud i ellers, har jeg garderet mig med en ven til at støtte mig og bakke mig op. I skolen er der læsegruppen, i fritiden et hold venner og i bussen en mobiltelefon. Derfor tror jeg at alle sanser vil blive meget mere skærpede i denne situation, hvor jeg står alene. Men uanset hvad der sker, så skal jeg bare tænke at jeg er en etnograf på feltarbejde. Jeg tager min fiktive tropehjelm på og iagttager og deltager i en anden kultur.


Nå alt for nu! Jeg vil skrive igen, når der sker noget interessant.

/Trine


Ingen kommentarer:

Send en kommentar